Monday, November 29, 2010

:: Berkhatan ::

Alhamdulillah malam minggu aritu (27/11/2010) Cinta dah pun selamat dikhatankn di klinik UMRA...
proses die sekejap jer...darah yg keluar pun sikit jer masa tue..after that dah tade darah kuar lagi dah...
Cinta pun nangis kejap je... alhamdullilah...
Anak mommy kan kuat...gud girl la babeh!!! Luv u much much much!!!!!!!



memula masuk klinik cuak jugak..seram sejuk je rase... kui3...
mommy die plak yg cuak lebey ape kes?? ehehehe

so smlm kiteorg laki bini buat la pulut kuning dgan rendang daging sikit..
kebetulan jiran sebelah ade buat makan2...bagi lah kat derang sikit..
my sis pun kebetulan ade kat area s.alam sbb adik ipar die konvo at uitm s.alam.. suruh la derang singgah umah jap amik sikit kebetulan parent in law die pun ade..


Berikut diselitkan sedikit penerangan berkaitan khatan bagi bagi bayi perempuan:

Berkhatan ialah memotong selaput kulit yang menutupi kepala zakar lelaki atau memotong sedikit hujung daging yang tumbuh dalam faraj perempuan. Dalam hal ini Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud: “ kebersihan itu lima perkara: berkhatan, mencukur bulu ari-ari, menggunting misai, memotong kuku dan mencabut bulu ketiak” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sebenarnya dari sudut perubatan, berkhatan tidak mencacat atau mengganggu perkembangan fisiologi kanak-kanak perempuan kerana apa yang dilakukan hanya melukakan sedikit bahagian klitoris. Khatan kanak-kanak perempuan hanya dilakukan oleh doktor perempuan, iaitu dengan melukakan bahagian klitoris untuk mengeluarkan setitis darah. Luka yang sedikit akan cepat sembuh dan tiada komplikasi penyakit. Khatan ke atas kanak-kanak perempuan biasanya ketika masih bayi atau pada peringkat usia kanak-kanak. Malah, sunat dikhitankan anak pada hari ketujuh kelahirannya, andai tidak dapat pada hari ketujuh, sunat dikhitan pada hari ke-40. Usia bayi(kurang setahun) adalah usia yang paling baik untuk dikhitankan kerana kulit yang nipis selain luka cepat sembuh.

Tujuan berkhatan pada kanak-kanak lelaki untuk menghilangkan najis yang terdapat pada kulit penutup kepala zakar manakala kanak-kanak perempuan untuk menstabilkan syahwatnya. Ia juga bertujuan untuk membersihkan kemaluan, memperelokkan, mencantikkan bentuknya dan menambahkan kelazatan ketika hubungan kelamin dan mengawasi kesihatan tenaga batin serta memelihara diri daripada mengalami penyakit kelamin, kanser dan lain-lain penyakit.




No comments:

Post a Comment

NUFFNANG

ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker